Ce trebuie sa stim despre suplimentele alimentare

Rezumat

Sute de milioane de persoane din intreaga lume consuma suplimente alimentare, incepand de la vitamine si terminand cu produse pentru slabit. Majoritatea suplimentelor alimentare nu sunt necesare atunci cand o persoana are o dieta echilibrata. In plus, anumite substante pot fi toxice pentru organism daca depasesc doza maxima admisa sau daca se asociaza cu alte medicamente si de aceea ar trebui sa fie consumate doar in anumite conditii si la recomandarea specialistilor (medici, nutritionisti, farmacisti).

Abstract

Hundreds of millions of people from around the world are taking dietary supplements, from vitamins to losing weight products. Many of this products are not necessary if some has a normal diet. In addition, some supplements may cause real health problems if taken with other medications or in wrong amount, so they are to be consumed only on health care personnel recomandation (doctors, nutritionists, pharmacists).

Suplimentele alimentare (suplimentele nutritionale) sunt preparate ce contin vitamine, saruri minerale sau alte substante cu efect nutritional sau fiziologic (fibre, aminoacizi, acizi grasi, extracte vegetale sau animale) si care sunt indicate atunci cand, din anumite motive, acestea lipsesc sau nu se regasesc intr-o cantitate suficienta in dieta zilnica. Se comercializeaza sub diferite forme: capsule, tablete, solutii extracte, pudra[1].

Directiva Uniunii Europeane din 2002 asupra suplimentelor nutritive reglementeza faptul ca acestea trebuie sa fie sigure atat in ceea ce priveste dozajul cat si puritatea [2]. Doar acele produse care si-au dovedit siguranta pot fi comercializate fara prescriptie [3].

Suplimentele alimentare sunt incluse in categoria “alimente” in Codex Alimentarius. Codex alimentarius este o colectie de standarde si ghiduri internationale si alte recomand?ri referitoare la producerea, comercilizarea si siguranta alimentelor. Aceste ghiduri sunt elaborate de catre Comisia Codexului Alimentar (Codex Alimentarius Commission) o structura coordonata de catre OMS ( Organizatia Mondiala a Sanatatii) si Organizatia pentru Alimentatie si Agricultura a Natiunilor Unite (FAO).

Sute de milioane de persoane din intreaga lume consuma suplimente alimetare zilnic, din diferite motive, principalul fiind mentinerea vitalitatii organismului si prevenirea instalarii anumitor boli. Majoritatea suplimentlor alimentare nu sunt necesare atunci cand o persoana are o dieta echilibrata, mai ales ca aceste substante sunt absorbite de catre organism mult mai eficient atunci cand ele provin din alimente [4]. De asemenea, multe dintre suplimentele prezente pe piata nu au efecte pozitive notabile asupra starii de sanatate , iar anumite substante consumate in exces sau de catre persoane cu diverse patologii sunt toxice pentru organism.

Insa industria suplimentelor alimentre este in continua dezvoltare doarece, prin comercializarea lor, firmele producatoare obtin un profit considerabil. Spre exemplu in 2005 in Uniunea Europeana intrega piata a suplimentelor nutritive se ridica la aproximativ 5 miliarde de euro (pret de retail) [5].

Consumul suplimentelor alimentare este indicat doar cand, din anumite motive, nu se acopera necesarul zilnic din alimentatie, cel mai frecvent in urmatorele situatii:

-sarcina, lactatie

-diete restricitive: diete hipocalorice, hipoproteice, vegetarieni, intolerante

alimentare ( alergii alimentare)

-varstnici

-anumite boli cronice: boli cardiace, renale, noplazii

In categoria suplimente alimentare intra urmatoarele substante:

-vitamine si minerale

-substan?e cu efect nutri?ional sau fiziologic altele decât vitamine ?i minerale: aminoacizii, enzimele, pre- ?i probiotice, acizii gra?i esen?iali, extracte vegetale ?i animale, diverse substan?e bioactive. Sunt excluse substan?ele care au exclusiv propriet??i farmaceutice [1].

Comercializarea si consumul de vitamine si minerale reprezinta aproximativ 50% din piata suplimentelor alimentare. Celelalte substante ocupa restul de 50%, ponderea cea mai mare avand-o acizii grasi esentiali (uleiul de peste), extractelele din plante, pre si probioticele [5].
suplimente
Vitamine si minerale

Vitaminele si mineralele sunt substante care sunt necesare bunei functionari a organismului. Nu au rol energetic dar intervin ca si catalizator in anumite reactii biochimice, in echilibrul apei si mentinerea potentialului electic celular. Ele nu pot fi sintetizate de catre organism si de aceea trebuie aduse din exterior (prin hrana sau suplimente nutritive). Se comercializeaza cel mai frecvent sub forma de preparate complexe ce contin ambele substante (vitamine si minerale) in diferite proportii. Dintre cele care se comercializeaza separat, fiind indicate in diverse afectiuni sau deficiente punctuale, cele mai folosite si cunoscute sunt urmatoarele:

Vitamina D intervine in absorbtia calciului si fosforului necesare formarii oaselor. Se administreaza pentru profilaxia rahitismului incepand de la nastere pana spre varsta de 7-12 ani. Este indicata de asemenea la femeile aflate la menopauza in combinatie cu calciul pentru prevenirea/tratarea osteoporozei. Daca se depasesc dozele maxime admise se poate acumula in organism determinand intoxicatia cu vitamina D, caracterizata prin anorexie, varsaturi, insuficienta renala.

Vitamina C este cunoscuta ca un puternic antioxidant. Este consumata in special in sezoanele reci ca si modalitate de preventie si ameliorare a simptomatologiei in cazul infectiilor respiratoriii. De asemenea ea favorizeaza absorbtia fierului in organism. Rolul vitaminei C in profilaxia si tratamentul anumitor boli cum ar fi cancerul, hipertensiunea arteriala si ateroscleroza ramane controversat.

Acidul folic ( vitamina B9) este implicat in diviziunea, cresterea si maturarea celulelor organismului. Este indicat in special in perioada de preconceptie , sarcina si alaptare deoarece in aceste situatii creste necesarul de acid folic si nu poate fi acoperit doar prin alimentatie. Se recomanda suplimentarea cu acid folic la femeile insarcinate ( cel putin in primul trimestru) pentru prevenirea defectelor detub neural ale fatului (spina bifida, anencefalie).

Calciul este cel mai abundent mineral din corpul uman deoarece intra in structura oaselor. Intervine de asemenea in contractia musculara si conducerea nervoasa. Necesarul de calciu este mai crescut in copliarie si dupa varsta de 50 de ani. Studiile arata ca doar aproximativ 60 % din populatia generala atinge prin alimentatie doza zilnica recomadata de calciu. Calciul se gaseste in cea mai mare cantitate in lapte si produsele derivate din lapte. Persoanele care nu tolereaza lactatele (au intoleranta la lactoza) sunt sfatuite sa consume suplimente de calciu.

Fierul intra in compozitia hemoglobinei din structura globulelor rosii si a mioglobinei din muschi. Lipsa fierului in organism determina instalarea anemiei feriprive . Deficitul de fier este destul de frecvent mai ales la copii, la femeile aflate in perioada conceptionala, in anumite boli cronice si la varstnici si de aceea este deseori recomandat de catre specialist. Consumul in exces de preparate ce contin fier poate determina acumularea sa in anumite organe cu instalarea unor complicatii considerabile (hemosideroza).

Magneziul este suplimetul alimentar al carui consum a crescut substantial in ultima perioada. In organism intervine in buna functionare a sistemului nervos, osos si cardiac. Este consumt de catre populatie (de obicei fara recomandarea medicului) in special ca si medicament anti-stress, datorita efectului sau calmant asupra sistemeului nervos central.poza suplimente alimentare

Acizii grasi esentiali

Acizii grasi esentiali reprezinta o categorie de substante cu rol metabolic si structural care nu pot fi sintetizati de catre organismul uman. Dintre acestia cei mai cunoscuti si comercializati sunt acizii grasi polinesaturati omega 3, obtinuti in principal din uleiul de peste. Rolul benefic al omega 3 este dovedit in ceea ce priveste scaderea trigliceridelor serice, reducerea inflamatiei, protectia cardiovasculara. Doza minima recomadata este de 500 mg /zi. Asociatia Americana de Cardiologie (American Heart Association) recomanda consumul a 1 gram de omega 3 pe zi la persoanele ce au suferit un infarct miocardic. Dozele ce depasesc 3 grame pe zi pot determina hemoragii, accident vascular cerebral, cresterea LDL colesterol.

Plante si extracte din plante

Reprezinta o categorie vasta de suplimente alimentare. Multe plante si extracte de plante au fost folosite inca din vechime pentru efectele lor terapeutice si multe din medicamentele actuale au ca origine plantele. Spre exemplu metforminul, cel mai utilizat antidiabetic oral, are ca punct de plecare galega officinalis (liliacul salbatic) ce contine anumite substante numite guanidine cu rol hipoglicemiant.

Printre cele mai cunoscute si consumate suplimente din plante sunt cele ce au la baza aloe vera, echinaceea si ginseng.

Totusi pentru multe dintre aceste produse nu exista dovezi solide in ceea ce priveste roulul lor in profilaxia sau tratarea anumitor afectiuni. Anumite substante pot interfera cu medicamentele consumate concomitentsau sunt toxice pentru organism. Fiecare persoana care decide sa consume acest tip de suplimente este sfatuita sa se informeze amanuntit asupra efectelor adverse si sa informeze medicul curant despre utilizarea acestora.

Pre si probioticele

Probioticele sunt produse care contin microorganisme vii (bifidobacterii, lactobacili, lactococi) care dupa ingerare colonizeaza si echilibreaza microflora intestinala. Prebioticele sunt substante nedigerabile necesare cresterii acestor microorganisme. Ele sunt comercializate sub forma de comprimate, capsule, pudra sau solutii. Aceste substante favorizeaza digestia si tranzitul intestinal, previn aparitia cancerului de colon, au efect pozitiv in bolile inflamatorii intestinale (boala Chron, colita ulcerosa), previn si amelioreaza diareea cauzata de consumul de antibiotice (mai ales la copii), cresc imunitatea celulara.

Nu exista contraindicatii sau efecte adverse pentru aceste preparate dar totusi, la anumite persoane predisupuse, pot cauza reactii alergice (eruptii cutanate, bronhospasm).Suplimente-alimentare.jpg

Suplimente nutritive pentru sportivi

Sunt produse destinate cresterii masei musculare si imbunatatirii performantelor fizice. Acestea contin in principal proteine , aminoacizi (taurina, glutamina, carnitina), anumite minerale (Fe, Zn, Cr), substante cu rol stimulant al sistemului nervos (cafeina) Insa in anumite produse se regsesc si substante interzise, dopante (efedrina, prohormoni, hormoni steroizi) cu efecte adverse notabile. Consumul acestor produse trebuie facut doar dupa informarea corecta asupra compozitiei si in general la recomandarea unui specialist (medic sportiv, medic nutritionist, dietetician).

Suplimente nutritive pentru slabit

Sunt o categorie de substante intens folosite in ultima perioada, mai ales de categoriile de varsta 15-30 de ani. Ele contin de regula extracte din plante (acai, aloe, papadie), compusi proteici (L-carnitina), substante cu rol diuretic sau laxativ, sau substante stimulante ale sistemului nervos (efedrina, cafeina). Desi multe din preparatele prezente pe piata promit scaderi spectaculaose in greutate, majoritatea nu au efectul asteptat, ci din contra, pot da numeroase reactii adverse: vertij, palpitatii, dureri precordiale, deshidratare. Suplimentele nutritive pentru slabit nu sunt recomandate de catre comunitatea medicala datorita riscului crescut de toxicitate si lipsei eficientei clinice.

Suplimentele alimentare reprezinta o gama larga de produse a caror consum a crescut spectaculos in ultimii ani. Spre exemplu in Romania cifra de afaceri pe piata suplimentelor alimentare se situeaza undeva la 175 milioane de euro, asta doar pentru produsele comercializante in farmacii, fara a lua in considerare vanzarile de pe internet sau din magazinele naturiste. Din ce in ce mai multe persoane consuma suplimente nutritive cu convingerea obtinerii de efecte miraculoase. Trebuie spus insa ca multe din produsele prezente pe piata pot dauna sanatatii sau in cel mai fericit caz nu fac nimic altceva decat sa diminuie considerabil bugetul consumatorilor.

Cei ce consuma suplimente nutritive trebuie sa se informeze asupra compozitiei acestora si asupra efectelor adverse si sa anunte medicul curant daca utilizeaza sau doresc sa utilizeze suplimente nutritive. Consumul de suplimente nutritive nu trebuie sa inlocuiasca o alimentatie echilibrata ci eventual sa vina ca o completare a unui stil de viata sanatos.

În categoria suplimentelor alimentare sunt incluse ?i urm?toarele:

proteine pure sau sub form? de izolate proteice ?i hidrolizate proteice, aminoacizi ?i amestecuri ale acestora;
lipide alimentare (inclusiv acizi gra?i polinesatura?i esen?iali);
fosfolipide (lecitine, cefaline, serinfosfatide, inozitolfosfatide) pân? la cantit??i ale con?inutului de fosfor de 1 g/zi;
fibre alimentare pân? la cantitatea de 24 g/zi;
produse parabiotice: probiotice, prebiotice, simbiotice – alimente.
Conform Ministerului S?n?t??ii, termenul ”supliment nutritiv” are o arie larg? de semnifica?ii: de la laptele cu cereale pentru copii, pân? la produsele destinate sportivilor, care con?in vitamine, elemente minerale, proteine etc. Dintre toate suplimentele, cele mai consumate sunt multivitaminele ?i preparatele care con?in, al?turi de vitamine, elemente minerale (suplimente mineralo-vitaminice).

SURSE:
1. https://www.revistagalenus.ro/nutritie-si-farmacie/19735-ce-trebuie-sa-stim-despre-suplimentele-alimentare.html
2. http://www.csid.ro/health/sanatate/suplimentele-alimentare-la-control-14130717/

Bolocan Ovidiu-Cristian

Bolocan Ovidiu-Cristian este autorul acestui blog. Il puteti gasi si urmari pe Twitter si Facebook.

,

No comments yet.

Lasă un răspuns