Efectele consumului excesiv de carne rosie

Chiar daca exista in alimentatia omului inca din cele mai vechi timpuri, carnea rosie nu este tocmai cea mai sanatoasa alegere din dieta ta, desi are in compozitie numerosi nutrienti benefici pentru organism. Studiile recente au aratat ca depasirea unei anumite cantitati de carne rosie consumata saptamanal dauneaza grav sanatatii. Iar daca mai este si procesata, ea este cu atat mai periculoasa, pentru ca este cancerigena.
Afla cum iti scurteaza viata consumul excesiv de carne rosie si care este cantitatea recomandata de specialistii in nutritie!

Carnea rosie, un dusman ascuns

Un studiu publicat recent a reconfirmat banuielile nutritionistilor privitoare la consumul de carne rosie: se pare ca aceasta, intr-adevar, iti scurteaza viata, mai ales daca este principala ta sursa de proteine. Studiul a fost realizat pe mai bine de 130 000 de persoane, pe o durata lunga (30 de ani), pentru a se vedea consecintele unei diete bogate in proteine de origine animala. Participantii isi luau circa 14% din caloriile zilnice din proteine de origine animala si doar 4% din proteine de origine vegetala (din leguminoase, cereale, nuci, seminte etc.). Cu alte cuvinte, au fost studiati oameni obisnuiti, care nu sunt foarte rigurosi in ceea ce priveste stilul de viata sanatos.
Conform acestui studiu, persoanele care isi iau proteinele din surse vegetale raiesc mai mult si au o stare de sanatate buna, in comparatie cu persoanele care consuma preponderent proteine provenite de la animale. Cu toate acestea, nu toate proteinele animale sunt nocive. Cele provenite din carne alba sau din oua sunt de calitate, iar aceste produse nu pun viata in pericol precum carnea rosie. Surprinzator este si ca oamenii care consuma acest produs in exces au si alte obiceiuri nesanatoase: multi dintre ei fumeaza si beau alcool. De altfel, exista si vesti incurajatoare: persoanele care consuma multa carne rosie, dar includ in alimentatie si produse sanatoase si au o viata activa, beneficiaza de o sanatate de fier.

Carnea rosie vine in multe variante procesate (mezeluri, bacon, carnati etc.) si contine foarte multi nitrati si sodiu, substante care au fost asociate cu bolile de inima, dar si cu aparitia cancerului. Produsele din carne rosie care contin multa grasime fac foarte rau inimii prin faptul ca duc la cresterea colesterolului si, pe deasupra, au si foarte multe calorii. Mezelurile sunt cele mai periculoase produse alimentare din carne rosie de pe piata, mai ales pentru ca oamenii le consuma in cantitati mari, in fiecare zi. In plus, daca fumezi, esti supraponderala si nu faci destula miscare, organismul devine mult mai bolnavicios.

Proteinele vegetale sunt foarte sanatoase

Desi cel mai sanatos ar fi sa ai surse variate de proteine, se pare ca multi dintre noi ar trebui sa facem tot posibilul sa crestem cantitatea de proteine vegetale din dietele noastre. Produsele care le contin sunt pline de fibre, antioxidanti, vitaminele B, acizi grasi nesaturati, au putine calorii si sunt foarte sarace in grasimi. Nutritionistii nu spun sa renuntam de tot la carnea rosie, insa ar trebui sa ne limitam la o portie sau doua (cel mult) pe saptamana, iar restul de proteine sa ni le asiguram din carne de pui, peste si surse vegetale.
Mici schimbari in dieta facute acum pot sa te tina departe de boli. De exemplu, nutritionistii spun ca putem inlocui laptele de vaca integral cu lapte degresat sau cu o varianta vegetala (lapte de migdale, de soia, de orez etc.), putem manca doar albusul de la ou ori putem alege doar bucatile de carne cu cat mai putina grasime. Aceste lucruri pot face diferenta mai tarziu si nu presupun decat o reducere a cantitatii de proteine animale si o crestere a cantitatii de proteine vegetale.
Studiul a dezvaluit o serie de avantaje ale cresterii consumului de proteine vegetale:
– pentru fiecare crestere de 3% in dieta zilnica, participantii s-au ales cu un risc mai mic cu 10% de a face boli ale inimii;
– la polul opus, pentru fiecare crestere cu 10% a cantitatii de proteine de origine animala din dieta zilnica, riscul de a face boli de inima a crescut cu pana la 8%;
– reducerea consumului de carne rosie procesata scade riscul de a muri devreme cu pana la 34% si cu 12% in cazul consumului de carne rosie neprocesata.
Carnea rosie nu este un aliment de care sa abuzezi, desi nu este nevoie sa renunti complet la ea, ci doar sa o consumi in cantitati mult mai mici, in favoarea carnii slabe si a surselor vegetale de proteine.

Sursa: Divahair

Bolocan Ovidiu-Cristian

Bolocan Ovidiu-Cristian este autorul acestui blog. Il puteti gasi si urmari pe Twitter si Facebook.
Comments are closed.