TOP 10 sfaturi utile: Cum conduci iarna?

In conditii de iarna, distanta intre vehicule si modalitatea de franare sunt diferite, astfel ca stilul de condus al fiecarui sofer trebuie adaptat la conditiile dificile de trafic, vizibilitate si aderenta. Asadar, cum conduci iarna? TOP 10 sfaturi utile.

TOP 10 sfaturi utile Cum conduci iarna

1. Franeaza din timp si pastreaza distanta

Iarna, fii atent la drum si pastreaza o distanta mai mare intre tine si celelalte masini. Pentru o mai mare siguranta, in conditii de iarna, expertii recomanda sa maresti aceasta distanta de 3,5 ori. Pentru a evita pierderea controlului pe drumurile alunecoase, atunci cand iei virajele incetineste in linie dreapta, inainte de viraj. Mentine o viteza scazuta si constanta in curba, pentru a nu pierde controlul masinii. Nu frana. Asteapta pana cand iesi din viraj pentru a accelera din nou.

2. Ce sa faci pentru a evita derapajele

Pentru a evita derapajul la demarajul pe zapada, accelerati progresiv. Pentru a prelua controlul atunci cand derapeaza rotile din fata, incetinesti ridicand piciorul de pe acceleratie. Daca este necesar, apesi usor pe frana fara sa blochezi rotile. Daca pierzi controlul rotilor din spate (dar ai in continuare controlul rotilor din fata), la o masina cu tractiune pe fata, accelerezi usor pentru a recapata controlul. In cazul masinilor cu tractiune pe spate, ridici usor piciorul de pe acceleratie pana cand simti ca rotile din spate si-au recapatat controlul. Apoi, accelerezi usor pentru a mentine viteza. In niciun caz nu ar trebui sa franezi, acest lucru determina dezechilibrul axei spate.

3. Nu dezactiva sisteme de siguranta

Sistemele de siguranta activa sunt extrem de utile pe timp de iarna, astfel ca dezactivarea lor, la masinile la care este tehnic posibil, este total nerecomandata. Sistemul de franare anti-blocare (ABS) te ajuta sa opresti masina in conditii de siguranta, fara riscul de a bloca rotile si a pierde controlul. Sistemul de control al tractiunii (TCS) te ajuta sa previi patinarea rotilor pe suprafetele alunecoase, iar sistemul electronic de control al stabilitatii (ESC) sa reduci la minim patinarea rotilor.

5. Alege anvelopele de iarna potrivite

Prin echiparea cu anvelopele de iarna potrivite, se reduce distanta de franare: cu 31 m la anvelopele de iarna, comparativ cu franarea cu anvelope de vara, pe zapada. Lamelele cu care sunt prevazute anvelopele de iarna actioneaza ca niste „gheare” care se infig in zapada, tractiunea fiind astfel imbunatatita. Contrar opiniei generale, anvelopele de iarna nu se uzeaza mai repede decat anvelopele de vara. Acest lucru va permite sa montati din timp anvelopele de iarna, astfel incat sa nu fiti luat prin surprindere de vremea rea.

6. Planifica-ti drumul!

Prognoza meteo si starea drumului te pot ajuta sa eviti situatiile periculoase si sa reduci durata calatoriei. Ramai informat si poti evita sa te afli in situatia de a frana brusc pe suprafetele alunecoase.

7. Pregateste-ti masina pentru orice situatie!

Fii sigur ca ai masina echipata pentru iarna cu trusa de prim ajutor, lanturi, roata de rezerva umflata si haine calduroase. Nu uita sa ai la tine triunghiul reflectorizant si o vesta fluorescenta.

8. Verifica-ti masina!

Rezervorul cu lichid pentru curatarea geamurilor trebuie sa fie plin, bateria incarcata si uleiul potrivit pentru motorul tau. Asigura-te ca instalatia de dezaburire si sistemul de incalzire functioneaza.

9. Verifica presiunea anvelopelor!

Anvelopele pierd presiune la scaderea temperaturii. Verifica presiunea rotilor dupa primul inghet si apoi lunar, pe toata perioada iernii. Daca nu esti sigur, mergi cu masina la un service autorizat.

10. Montare si demontare anvelope

Este important ca montarea, demontarea si echilibrarea anvelopelor sa fie realizate de persoane calificate. Acestea dispun de echipamentele si tehnicile adecvate pentru realizarea acestor operatiuni. Care sunt avantajele cauciucurilor de iarna? Anvelopele de iarna contin un amestec de cauciuc cu silica care mentine flexibilitatea anvelopei in timpul iernii. Este important ca atunci cand temperaturile scad, anvelopele sa ramana flexibile, astfel reducand semnificativ distanta de franare si sporind aderenta.

* De mentionat faptul ca, Autoexpert a fost sursa de informatii pentru acest articol.

Bolocan Ovidiu-Cristian

Bolocan Ovidiu-Cristian este autorul acestui blog. Il puteti gasi si urmari pe Twitter si Facebook.

, ,

No comments yet.

Lasă un răspuns