Trei moduri prin care tu esti propria-ti bariera impotriva pierderii in greutate

Ti se intampla ca, in pofida incercarilor tale cele mai bune din a pierde in greutate, sa-si faca aparitia uratele nesigurante si sa termini prin a-ti intrerupe dieta si chiar sa mananci mai mult decat in mod normal? Daca da, ei bine, nu esti singura.

Nu de putine ori ai auzit probabil fraza “dietele nu functioneaza”. Exista totusi posibilitatea ca lucrurile pe care sa le faci pentru a pierde in greutate sa aiba chiar efectul opus.

Iata trei tipuri de strategii comune folosite de cei care tin diete care pot avea ca rezultate acumularea unor kilograme in plus, dar si solutiile lor:

1. Foame psihica la modul imperativ

Stii acel sentiment in care iti propui sa mananci foarte putin – sau sa nu mananci deloc? De obicei, asta se refera la ce numim “control” si poate chiar un sentiment de virtuozitate. Multi oameni considera ca isi pot controla apetitul pe durata zilei, dar se trezesc mancand peste masura odata ce vine seara.

Cum descriu cele mai multe persoane hrana sanatoasa din timpul zilei: poate un iaurt la micul dejun si o salata cu legume si pui la pranz. Cand ajung acasa de la birou, se regasesc in situatiile in care merg tinta la tot ce au in camara ascuns sau la pungi imense de chips-uri. Mai sunt momentele petrecute acasa alaturi de copii: reusesc sa isi controleze cina cu niste somon, cartofi la cuptor si legume, dupa care isi pun copiii la somn si servesc prajituri si bomboane M&M.

scaderea in greutate

Duc ei lipsa de ambitie? Cu siguranta, nu! Au mancat ei pe fond emotional? Poate. Dar primul lucru de facut este acela de a te asigura ca trupul tau primeste suficienta energie in functie de cum este hranit.

Persoanele care tin diete destul de des devin experti in a-si suprima indiciile fizice de foame. Cand nu te hranesti suficient de-a lungul zilei, fiziologia ta – care e mai puternica in mod cert fata de ambitie – va insista ca ai nevoie de acele calorii. Ce numim, de fapt, lipsa de ambitie este intelepciunea corpului tau de a se asigura ca primeste suficienta mancare.

Cand corpul tau iti spune ca ii e foame, asculta-l

Concentreaza-te in a identifica momentele in care ai un gol in stomac sau simti ca te roade – daca experimentezi sentimente fizice precum dureri de cap, ameteli, irascibilitate, oboseala sau tremurul mainilor inseamna ca ai asteptat prea mult.

Asigura-te ca mesele si gustarile tale dovedesc energia adecvata care sa te pastreze hranita la un nivel confortabil. Cand mananci in conformitate cu foamea fizica de-a lungul zilei, vei constata ca acea cantitate pe care obisnuiai sa o mananci in plus seara se va reduce semnificativ.

2. Iti impui limite alimentare

Fiecare dieta are propriile restrictii. Desigur, esti nevoita sa renunti la cele cateva tipuri de mancaruri care iti plac. Poate fi vorba despre restrictia unor carbohidrati sau a unor grasimi. S-ar putea sa fii nevoita sa renunti la cateva categorii alimentare cum sunt dulciurile sau glutenul.

Cand oamenii se abat de la dietele sau planurile lor de mancare, ei nu aleg morcovi, mere sau salate! In schimb, ei mananca exact alimentele care le-au fost interzise.

Nu incerca sa faci astfel incat mancarurile tale favorite sa dispara.

Imagineaza-ti ca de maine nu vei mai putea manca inghetata. Ce vei face diseara? Raspunsul tipic ar fi, desigur, ca vei manca inghetata – fie ca vrei sau nu – si ca vei manca mai mult decat corpul tau are nevoie. Acesta e un raspuns care vine natural in urma sentimentului de privare si se intampla de fiecare data cand esti la dieta – sau doar cand te gandesti sa tii o dieta.

Privarea duce intotdeauna la mancatul peste masura.

In loc sa faci asta, aloca-ti permisiunea sa consumi toate tipurile de mancare (desigur, daca ai cerinte alimentare pentru sanatate sau alte motive, e extrem de important sa onorezi aceste nevoi. Acesta e un lucru diferit fata de privare ce rezulta din dorinta de a pierde in greutate).

alimente nesanatoase

Gandeste-te la una din datile in care tineai o dieta si ai mancat ceva ce nu trebuia. Sa presupunem ca a fost vorba despre prajituri si iti spui ca, din moment ce nu-ti mai poti permite sa faci asta nici macar o data, ai putea sa termini pachetul de acum. E o reactie normala produsa de privare.

In schimb, daca inveti cum sa mananci atunci cand ti-e foame si sa te opresti atunci cand esti satula (ne-am nascut pe lume stiind ca putem face asta!) atunci poti avea o relatie foaaarte diferita cu prajiturile. Poate ai observat ca uneori vrei sa gusti doar ceva dulce: ia prajitura care iti satisface nevoia si odata satisfacuta, opreste-te.
Poate fi greu de imaginat, dar oamenii care nu au crezut niciodata ca ar putea sa consume dulciuri fara sa fie orbiti de ele au descoperit ca pot – fara sa simta ca nu au control sau ca au mancat prea mult.

Cand iti e foame, intreaba-te ce anume ai vrea sa mananci. Nu exista persoane care sa vrea doar tort, prajituri si bomboane sau doar fructe si legume. Corpurile noastre prefera o varietate larga de mancare si invatand cum sa pui capat privarii dietelor si in schimb, sa mananci din toate, asta va conduce la sentimente de satisfactie si pace indata ce dezvolti o relatie sanatoasa cu mancarea.

3. Tipi la tine

Cand faci un pas gresit in dieta ta – fie ca mananci mai mult decat iti propui sau ceva ce nu trebuia – e o ocazie oportuna de a incepe un dialog intern cu tine insati despre ce tocmai ai facut, iar sansele sa nu fii prea draguta cu tine insati sunt destul de mari.

Ce iti spui atunci cand mananci prea mult? Poate iti atribui anumite apelative toate avand la baza ideea ca nu esti in stare de nimic sau poate ca te-ai inundat in rusine. Vocea autocritica poate fi dura, cu siguranta, dar tipatul la tine insati nu-ti face niciun bine.

Ridicarea tonului interior nu inseamna ca te ajuta sa te simti in control, ci duce de fapt la lucrurile opuse.

Deseori, sentimentul “Am gresit astazi deja oricum, asa ca as putea sa continui in acelasi fel” te domina. Decizi ca vei manca intreaga pizza sau ca vei termina si ultima lingurita de inghetata. Pana la urma, o sa incepi de maine sau saptamana viitoare, poate chiar peste o luna…Si apoi te trezesti ca ziua de maine a venit si ajungi fie sa te pedepsesti hotarand sa nu mai mananci absolut nimic toata ziua pentru a compensa seara trecuta sau continui sa mananci peste masura in continuare pentru ca stii ca nu te vei putea abtine oricum. Oricum ar fi, vei sfarsi prin a te simti inconfortabil din punct de vedere psihic si emotional.

Asa cum inveti sa iti identifici foamea, trebuie de altfel sa ramai focusata pe senzatia de saturatie care este semnalul clar ca trebuie sa te opresti din a manca. Pastreaza-ti in minte ca, daca nu exista niciun tip de foame fizica astfel incat sa incepi sa mananci, atunci nu e nici semnal care sa iti spuna sa te opresti.

Data viitoare, incearca sa inveti sa iti vorbesti cu compasiune. Incetand in a-ti mai vorbi urat vei stopa si mancatul peste masura. Cand tipi la propria-ti persoana, te simti prost. Si ce fac cei care mananca pe fond emotional atunci cand se simt prost? Exact, se intorc de unde au plecat: la mancare! Daca tipatul ar fi functionat, nu ai fost acolo unde trebuia, deja? Lucreaza la a-ti onora semnalele de foame si saturatie si vorbeste-ti frumos in momentele in care esti pe cale sa mananci prea mult.

A manca sanatos si a face sport presupune o schimbare de viata totala, dar este cea care te va face mai fericita, mai increzatoare si mai multumita de tine insati. Indiferent de etapa in care s-ar afla corpul tau, vei descoperi bunastarea fizica, emotionala si spirituala care vine dintr-o relatie sanatoasa si satisfacatoare cu mancarea.

Bolocan Ovidiu-Cristian

Bolocan Ovidiu-Cristian este autorul acestui blog. Il puteti gasi si urmari pe Twitter si Facebook.

, ,

No comments yet.

Lasă un răspuns